Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
6 September 2010, 07:55:04

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
69991 aantal berichten in 36874 topics door 396 geregistreerde leden
Nieuwste lid: pthart@9292
* Startpagina Help Inloggen Registreren
 |  2. FNV Bondgenoten  |  4.5 - Jij vraagt, FNV Bondgenoten geeft antwoord (Moderator: De Moderator)  |  Topic: Ingezonden: "De vergete Groep...." 0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Ingezonden: "De vergete Groep...."  (gelezen 387 keer)
De Moderator
[b]Peter van Eerden[/b]
Administrator
SUPER MASTER

Geslacht: Man

Voor een beter OV stemde ik SP!

« Gepost op: 5 Februari 2010, 23:32:35 »

Berkel-Enschot 05-02-2010

De vergeten groep!

Geachte Dames/Heren,

Ik heb de moeite genomen om te mij verdiepen in de beleidsplannen voor de oudere werknemers. Meer mensen langer aan het werk is een bekende kreet en trekt daarbij uiteraard mijn grootste belangstelling. Waar gaat de meeste aandacht bij de uitvoering van deze plannen naar uit?

Investeren in oudere werknemers om door te werken tot het 65e levensjaar (jonger dan 55 jaar zelfs 67) of investeren in betere mogelijkheden voor deeltijdpensionering?

Met name de vergeten groep werknemers die geboren zijn tussen 1950 en 1955 hebben de laatste jaren overal achter het net gevist.
Ook deze werknemers hebben, vanaf het begin, bijgedragen aan allerlei voorzieningen die nu worden afgeschaft of in elk geval niet meer voor hen van toepassing zijn. Het minste wat er verwacht mag worden bij een verandering, dat er een fatsoenlijke overgangsregeling zou zijn, in plaats van een datum 1-1-1950.

Veel van deze werknemers zijn hun arbeidsleven gestart direct na hun middelbare schoolopleiding (tussen 15 en 17 jaar). Een groot aantal zit nu al 40 jaar of nog langer in het arbeidsproces met een volledige baan en in de begin jaren zelfs CAO werkweken van 45 uur en later 40 uur. Het is niet reëel om te verlangen of te wensen dat deze personen tot hun 65e of 67e levensjaar verplicht moeten blijven werken. Ongeacht opleiding, merk ik bij navraag aan iedereen binnen mijn leeftijdsgroep dat 99% van mijn generatie niet tot zijn 65e wil doorwerken, laat staan nog langer.

In dit voorjaar heb ik in het Dagblad de Telegraaf en het Brabants Dagblad een ingezonden stuk laten plaatsen over mijn generatie (nog) actieve werknemers. Ik kreeg daar honderden brieven en mailtjes als reacties op, zelfs van “oudere” werknemers die zich nu nog zorgen maken over hun nabije toekomst. Weg zijn de oude VUT-rechten, Prepensioen en het voorwaardelijke extra pensioen! Vraagtekens over wat er gebeurt met de pensioenvoorzieningen, voorzover die goed zijn opgebouwd? Ook de aangekondigde leeftijdsverhoging van de AOW is voor bijna iedereen een grote bron van ergernis.

Je voelt je gefrustreerd en machteloos, als dit het resultaat is na veertig tot vijftig jaar hard te hebben gewerkt en overal voor te hebben betaald. Waren dit geen opgebouwde rechten?

Voorbeeld

Het gaat over mijzelf.

Naam.: Jack Reijnen, geboren.: 04-08-1951 Gaan werken.: 01-08-1966 (was toen 15 jaar), dat was in die tijd heel normaal. Door avondstudie voldoende doorgegroeid op de maatschappelijke ladder Bedrijf waar ik werkte ging 27 januari 2009 failliet. Ik was toen 57 jaar oud en al 42 jaar gewerkt.

- Gevolgen, geen afvloeiingsregeling– geen kantonrechterformules – geen gouden handdruk, maar uitkering van 70% van het maximale dagloon (netto vele honderden euro’s minder)
- Minimale pensioenopbouw
- Opgebouwde pensioenrechten gaan omlaag
- De pensioenpremie wordt verhoogd
- De pensioenrechten worden verlaagd

- Het voorwaardelijk extra ouderdomspensioen zal ook wel niet doorgaan

- In verband met opgebouwde pensioenrechten moet je in de grootmetaal blijven solliciteren.
- Ná 1 jaar WW verplicht alle soorten werk aan te nemen, met dan ook het risico dat bepaalde opgebouwde pensioenrechten vervallen.
- Met wat pech ná 3 jaren en 2 mnd in de bijstand (ook al heb je dan al 42 jaar gewerkt)
- Je kunt dan beginnen met je eigen huis op te eten.

DAT VERDIENEN WE NIET!!!

Graag hoor ik van u, hoe uw fractie (ook al is die van een jongere generatie) tegen mijn visie en die van vele duizenden lotgenoten aankijkt, en welke bijdrage wij in deze van u mogen verwachten. Voor alle duidelijkheid: Wil iemand doorwerken tot zijn 67e jaar of langer, geen probleem. Laat die mensen zelf hun keus bepalen, dit geldt ook voor onderstaand voorstel.

Voor de huidige vergeten groep werknemers die geboren zijn tussen 1950 en 1955 en vaak al zijn gaan werken vanaf hun 15e jaar een vrije keuze (na ruim 40 jaar werken) om gebruik te kunnen maken van de volgende mogelijkheden;

- Vanaf je 58e jaar wettelijk het recht op 1 dag minder werken per week.
- Vanaf je 60e jaar wettelijk het recht op 2 dagen minder werken per week.
- Vanaf je 60e jaar recht op pensioen, dat per jaar en vooral afhankelijk van de persoonlijke omstandigheden van elke werknemer kan worden gebruikt, om te stoppen met werken, waarbij de uitkering vanaf het 60e jaar is vastgelegd.

De regelingen waren toch niet alleen voor de werknemer die vóór 1-1-1950 geboren zijn, waardoor op 2-1-1950 geboren of later ineens alle rechten zijn vervallen? Is een overgangsregeling dan niet het minste wat je mag verwachten? Dat er moet worden ingeleverd is begrijpelijk, maar het moet wel draaglijk blijven. Wilt U de vergeten groep die tussen 1950 en 1955 geboren zijn 50 jaar of langer laten werken, en dan op hun 65e jaar nog boete laten betalen als ze willen stoppen.???
Zorg dat zij na 40 dienstjaren (het is een uitstervend ras) uit vrije wil mogen kiezen uit het bovenstaande voorstel, en een fatsoenlijke uitkering mogen verwachten (85 – 90%) van hun salaris.

Het extra geld dat nodig is om dit nu nog te financieren kan uit het potje van minister drs. mr. Hr. Jan Kees de Jager worden gehaald. Hij heeft al vele tientallen miljoenen extra binnen gehaald die niet op de begroting van 2009 – 2010 staan, dus dat geld kan hiervoor worden gereserveerd. Als u hiervoor het geld niet kunt vinden, dan help ik wel even zoeken. Denk ook eens aan U eigen ouders, zij hebben alles mee opgebouwd, en wat hebben zij niet allemaal voor U gedaan.??

Denkt U ook eens aan de diverse uitspraken van HR Balkenende tijdens de Telegraafactie voor ouderen.:

- “U heeft ons(Nederland) groot gemaakt”
- “Dat ouderen volop een plaats verdienen in de samenleving.”
- “Dat het zo goed gaat in ons land, hebben we te danken aan de mensen die Nederland hebben gemaakt tot wat het nu is.”
- Ik verwacht dan ook dat ik van U een serieus en goed onderbouwde reactie krijg, met daarbij een goede oplossing voor mijn(en vele andere) probleem.

Minister drs. mr. Hr. Jan Kees de Jager heeft al vele tientallen miljoenen extra binnen gehaald die niet op de begroting van 2009 – 2010 staan, dus dat geld kan hiervoor worden gereserveerd.

NORMEN – WAARDEN – RESPECT – WAARDERING – BEGRIP, die woorden gebruikt U veel, maar handelt U ook daarnaar. ????

Laat ons niet in de steek, dat verdienen we niet.
Ik zie uw antwoord als politicus en mens graag zo spoedig mogelijk tegemoet, en hoop dat U partij de NORMEN – WAARDEN – RESPECT – WAARDERING – BEGRIP uitdrukkingen begrijpt en gebruikt. Alvast bedankt voor het doorlezen en reageren op bovenstaande.
PS. Graag ben ik bereid om in een persoonlijk gesprek het bovenstaande toe te lichten.

Extra info zie.: www.grijswerktnog.nl
http://www.brabantsdagblad.nl/algemeen/opinie/crisispodium/article4614088.ece

Hoogachtend,
Jack Reijnen
E-mail.: Jeanninejack@home.nl

Peter van Eerden
-------------------------------------------------------------------------
Moderator www.fnvov.nl/forum
Kaderlid FNV Bondgenoten
Secretaris FNV CAB Connexxion Uithoorn
EX - Secretaris VC Connexxion Uithoorn (Gestopt op 31-08-2010)
Chauffeur, stalling Connexxion Uithoorn
--------------------------------------------------------------------------
Blog: spiegel van de Dag: http://blog.seniorennet.nl/svdd
Blog: http://peerden.blogspot.com/
Foto's: http://community.webshots.com/user/boffertje
De Moderator
[b]Peter van Eerden[/b]
Administrator
SUPER MASTER

Geslacht: Man

Voor een beter OV stemde ik SP!

« Antwoord #1 Gepost op: 5 Februari 2010, 23:35:00 »

Geachte Dames/Heren van de FNV,

U heeft in maart 2009 een zaak voor mij behandeld onder nummer xxxxxxxxxxx

Nu heb ik een vraag aan U, in de bijlage treft U een brief aan die ik ook heb verstuurt naar het gehele Kabinet- Balkenende IV(Bos – Donner enz) Ik ben daar al 3 jaar mee bezig om mijn gelijk te halen, maar als eenling ben je nergens, je komt geen streep verder. Een verwijzing naar de website is al verstuurd naar alle leden van de 2e kamer en hun voorzitters. De reactie die je daarop krijgt is standaard en niet inhoudelijk.

Mijn vraag aan U is dan ook, kunt U(de FNV) een zaak aanspannen tegen de regering. Ik benader U omdat de FNV een grote organisatie is en daardoor ook moeilijk te bereiken is (teveel verschillende kamertjes die allemaal invloed willen hebben) In het verleden ben ik diverse malen bezig geweest om de FNV op verschillende manieren te benaderen met mijn probleem, maar daar is nooit op gereageerd.

De FNV wil zich toch zeer sterk maken voor de Vergrijzing – Babyboomers – AOW leeftijd enzv. Nu behoor ik tot “de vergeten groep”(zie bijlage en web-site) Als U de bijlage leest komt U tot de conclusie dat ik(en vele andere) echt een vergeten groep zijn.
Zo behandel je mensen niet.

Kunt U zich inspannen om die zaak op gang te krijgen, het lijkt mij zonder meer een gewonnen zaak. Wat ze “de vergeten groep” aandoen heeft niets te doen met wat ze allemaal hoog in het vaandel hebben.:

Fatsoen – Normen – Waarden – Respect – Sociaal.

“De vergeten groep”(geboren in 1950 t/m 1955) heeft ondertussen al meer dan 43 jaar gewerkt en aan alle belastingen en ook diverse vervallen belastingen betaalt. Ik hoop dat U mij wilt helpen om de zaak aan de gang te krijgen, het is te belangrijk voor de vergeten groep, waaronder uiteraard ook zeer veel FNV leden. Als deze zaak aangespannen wordt tegen de regering krijgt het ook zeer veel media aandacht, waardoor de kans van slagen veel groter wordt. Alvast bedankt voor het lezen en beoordelen van deze brieven, en hoop op een positieve reactie

Wilt U mij 50 jaar laten werken, misschien wel 52 jaar

Dat wilt U niet, dat weet ik.

Er moet dan wel actie ondernomen worden, aanvechten via de rechtbank is volgens mij de oplossing.

Maak je sterk hiervoor aub

Hoogachtend,

Jack Reijnen

Peter van Eerden
-------------------------------------------------------------------------
Moderator www.fnvov.nl/forum
Kaderlid FNV Bondgenoten
Secretaris FNV CAB Connexxion Uithoorn
EX - Secretaris VC Connexxion Uithoorn (Gestopt op 31-08-2010)
Chauffeur, stalling Connexxion Uithoorn
--------------------------------------------------------------------------
Blog: spiegel van de Dag: http://blog.seniorennet.nl/svdd
Blog: http://peerden.blogspot.com/
Foto's: http://community.webshots.com/user/boffertje
Jan het Boefie
Fist grade

« Antwoord #2 Gepost op: 6 Februari 2010, 01:10:28 »

Ben het volkomen met deze meneer eens, behalve het geboortejaar.
Ben zelf van 1963 en werkzaam van mijn 16e, nu dus nu bijna 30 jaar werkzaam en ik moet er nog ruim 21 voor dat ik in aanmerking kom voor enige vorm van pensioen.
Volgens de ingediende regels mag ik dan na 45 werkzame jaren alsnog met 65 met pensioen, maar wel met een strafkorting na 48,9 werkzame jaren.
Wat is nu de vergeten generatie?
Pagina's: [1] Omhoog Print 
 |  2. FNV Bondgenoten  |  4.5 - Jij vraagt, FNV Bondgenoten geeft antwoord (Moderator: De Moderator)  |  Topic: Ingezonden: "De vergete Groep...." « vorige volgende »
Ga naar: