Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
10 September 2010, 13:24:50

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
70218 aantal berichten in 36946 topics door 396 geregistreerde leden
Nieuwste lid: pthart@9292
* Startpagina Help Inloggen Registreren
 |  2. FNV Bondgenoten  |  9.5 - Najaarsoverleg  |  Topic: Najaarsoverleg: et poldermodel heeft zich opnieuw bewezen 0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Najaarsoverleg: et poldermodel heeft zich opnieuw bewezen  (gelezen 2677 keer)
De Moderator
[b]Peter van Eerden[/b]
Administrator
SUPER MASTER

Geslacht: Man

Voor een beter OV stemde ik SP!

« Gepost op: 8 Oktober 2008, 18:21:38 »

Het poldermodel heeft zich opnieuw bewezen

Het Najaarsoverleg tussen werkgevers, werknemers en kabinet leidde gisteren tot afspraken waarmee alle betrokkenen tevreden zijn. De kiem ervoor werd het afgelopen halfjaar gelegd.

Den Haag, 8 okt. -  Het sociaal akkoord dat werkgevers, vakbonden en het kabinet gisteravond sloten heeft zelfs een naam: ‘Samen doen wat mogelijk is’. Wie dacht dat het ‘poldermodel’ na het debacle met het ontslagrecht een stille dood gestorven was, komt bedrogen uit, bleek na afloop van het Najaarsoverleg. Het typisch Nederlandse overlegmodel – praten tot je eruit bent – heeft zich opnieuw bewezen.

Minister Piet Hein Donner (Sociale Zaken, CDA) na afloop van het overleg: „Overal in Europa zien we zorg en verbijstering, en protesten op straat. En in Nederland komen we samen om te bespreken wat gedaan moet worden om zo goed mogelijk uit deze misère te komen. Hiermee geven we een krachtig signaal af. Werkgeversvoorzitter Bernard Wientjes (VNO-NCW) sprak van een „uniek akkoord” dat bereikt is in een „totaal losgeslagen omgeving”.

En volgens FNV-voorzitter Agnes Jongerius is het zelfs „een van de betere akkoorden” die de sociale partners de afgelopen jaren hebben gesloten.

„Mijn vakbondscollega’s in België moesten de straat op om koopkracht onder de aandacht van de politiek te brengen. In Duitsland slaan ze elkaar de kop in”, zei Jongerius over de looneis van 8 procent die de Duitse metaalbond tot woede van werkgevers heeft gesteld. „Dit akkoord gaat over erbij in plaats van eraf, en over aan het werk in plaats van over ontslag. We hebben twee miljard aan lastenverlichting binnengehaald. Hier zit een tevreden vakbondsvoorzitter.”

Alle partijen hebben reden om tevreden te zijn. Te midden van de financiële crisis die ook op Europa is overgeslagen, zet Nederland de zeilen bij. Loonmatiging, behoud van koopkracht en lastenverlichting, door verlaging van de WW-premie en schrappen van de btw-verhoging, zijn de ingrediënten waarmee het kabinet het land door moeilijke tijden hoopt te loodsen. Tegelijkertijd moeten meer mensen aan de slag komen om de krapte op de arbeidsmarkt tegen te gaan die verdere economische groei dreigt af te remmen.

Sociale partners en kabinet hebben water bij de wijn gedaan. Al een half jaar geleden, tijdens het Voorjaarsoverleg, werd de kiem gelegd voor de afspraken. „Er hangen buien aan de horizon”, zei werkgeversvoorzitter Wientjes in april. Toen al drongen de sociale partners bij het kabinet aan per 2009 voorgenomen btw-verhoging van 19 naar 20 procent te schrappen. Werkgevers zaten niet op lastenverzwaring te wachten en werknemers, met de stijgende benzine- en energieprijzen, niet op hogere uitgaven.

Tijdens de begrotingsbesprekingen in augustus hadden premier Balkenende en minister Bos (Financiën, PvdA), met de lagere groeiramingen van het Centraal Planbureau in de hand, hun collega’s in het kabinet er rap van overtuigd dat de snelle verslechtering van de economie maatregelen vereiste. In 2007 nog had Nederland een groei van 3,5 procent gekend. De internationale conjuncturele neergang en de hoge grondstofprijzen dreigden de economische groei in Nederland het komende jaar te laten verschrompelen tot 1 procent.

Half augustus besloot het kabinet af te zien van de btw-verhoging om de inflatie, in juli tot een record van 3,2 procent gestegen, niet verder aan te wakkeren. De voorgenomen verlaging van de WW-premie voor werknemers naar nul zou doorgaan als de sociale partners zich op een redelijke loonontwikkeling verenigden. Een spiraal van almaar stijgende prijzen en lonen, zoals begin deze eeuw, wilde het kabinet daarmee voorkomen. In 2001 steeg de inflatie tot 4,5 procent, wat het begin van de economische neergang inluidde.

Na deze stap van het kabinet volgden een maand later de sociale partners, die in het diepste geheim een verrassende deal hadden gesloten over het omstreden ontslagrecht. De huidige ontslagregeling blijft bestaan, maar de ontslagvergoeding voor werknemers met een jaarinkomen vanaf 75.000 euro wordt voortaan tot één jaarsalaris beperkt. Wie was Donner, die met de werkgevers ruim een jaar voor een soepeler ontslagrecht had geijverd, om „weer een spaak in de wielen te stoppen”, zei de minister in een vraaggesprek met deze krant.

De ontslagafspraak werd gisteren door alle partijen bezegeld. Tegelijkertijd maakte de FNV als grootste vakcentrale duidelijk dat zij voor volgend jaar een looneis van hooguit 3,5 procent zal stellen. De kleinere christelijke vakcentrale CNV houdt het kruit nog even droog, tot eind van het jaar. „Zodra de looneis te hoog is, kost het banen”, aldus een woordvoerder. Naast deze maatregelen om de concurrentiepositie van Nederland te behouden, zijn afspraken om met een ‘plan van aanpak’ mensen met een zwakke positie op de arbeidsmarkt (werkloze ouderen, migranten, laag opgeleide jongeren en gehandicapte jongeren) aan het werk te krijgen. Verder is gisteren afgesproken te onderzoeken hoe brede scholing van alle werknemers de inzetbaarheid van de beroepsbevolking kan vergroten.

Afspraken voor 2009

* FNV stelt gematigde looneis van maximaal 3,5 procent.

* Kabinet stelt WW-premie op nul; btw-verhoging was al geschrapt.

* 460 miljoen euro voor verbetering koopkracht van chronisch zieken, gehandicapten en minima.

* Ontslagvergoeding voor inkomens vanaf 75.000 euro per jaar wordt beperkt tot één jaarsalaris.

* Verhoging van aantal werkenden om arbeidstekorten tegen te gaan.

* ‘Plan van aanpak’: regionale arbeidsbureaus en werkgevers maken afspraken om (200.000 tot 300.000) mensen met zwakke arbeidsmarktpositie aan de slag te krijgen.

* Kabinet organiseert conferentie in november om mensen zonder werk en uitkering aan baan te helpen.

* Bevorderen inzetbaarheid personeel door scholing.

* Sociale partners doen komend voorjaar voorstellen over van-werk-naar-werk trajecten (in geval van ontslag).

NRC

Peter van Eerden
-------------------------------------------------------------------------
Moderator www.fnvov.nl/forum
Kaderlid FNV Bondgenoten
Secretaris FNV CAB Connexxion Uithoorn
EX - Secretaris VC Connexxion Uithoorn (Gestopt op 31-08-2010)
Chauffeur, stalling Connexxion Uithoorn
--------------------------------------------------------------------------
Blog: spiegel van de Dag: http://blog.seniorennet.nl/svdd
Blog: http://peerden.blogspot.com/
Foto's: http://community.webshots.com/user/boffertje
De Moderator
[b]Peter van Eerden[/b]
Administrator
SUPER MASTER

Voor een beter OV stemde ik SP!

« Antwoord #1 Gepost op: 8 Oktober 2008, 18:55:49 »

Kritiek op het "Akkoord"

En alweer ligt er een akkoord, waar niet alle bonden achter staan. De 2e grote bond CNV wil zich nog beraden op de huidige actuele situatie, met de wereldwijde kredietcrisis. Wellicht niet eens een zo'n heel slecht idee, want de economen voorspellen dat de echte pijn - ook hier in Nedrland - pas medio 2009 voelbaar gaat worden. Een "verantwoorde looneis" van 3,5% (de te verwachte inflatie voor 2009) is nog geen garantie dat alle sectoren die looneis ook binnen halen! Daar zal wederom hart voor geknokt moeten worden!

Wie zich nog de acties van afgelopen zomer voor de geest kan halen, voorziet in het voorjaar 2009 wederom grote problemen met dezelfde werkgevers die de werkenden toen door het slijk haalde, en nu vrolijk een akkoord sluiten met onze vakbondsvertgenwoordigers, die Victorie kraaien, alsof de strijd als is gestreden!

Het lijkt mij een beetje prematuur allemaal. Wie weet hoe wij er in april, mei 2009 voorstaan, wie geeft mij de zekerheid dat het dan wel niet zo slecht gaat met de Nederlandse economie dat 2% 'loonsverhoging" nog te hoog gevonden gaat worden?

En alweer ligt er een akkoord dat al een akkoord is voordat de leden zich hierover kunnen uitspreken. Dat mogen we pas NADAT het akkoord al is gesloten. Ik blijf me daar boos overmaken, want ik vind dat geen juiste 'democratische' gang van zaken. Keer op keer ontstaan er binnen de bond discussies over deze manier van besluitvorming, en steeds maar weer verzanden deze geluiden in geruis...

En alweer gaan we nadat het akkoord al lang gesloten is bijeenkomsten houden om uit te leggen waarom het akkoord gesloten is. In mijn ogen een in onbruik geraakte manier van achterbaninformatie/ ledenraadpleging op een wijze die niet meer strookt met deze tijd. Zij die echt willen weten wat er vandaag is gebeurd hebben dat al lang gelezen in de diverse (digitale) media, of hier op het forum. Zij die het niets kan schelen, komen sowieso niet naar welke vergadering dan ook...

En wat mogen de leden dan zeggen op zo'n bijeenkomst? Van alles! Stoom afblazen heet dat. Want die weinige mensen die nog naar dit soort avonden komen, zijn boze mensen, mensen die het niet met de gang van zaken eens zijn. Als je het er wel mee eens bent dan hoef je niet te komen, toch...?

Alles wat mensen zeggen, die het er niet mee eens zijn, wordt voor kennisgeving aangenomen en vervolgens gebeurd er niets meer mee, en dus voelen mensen die zich de moeite hebben getroost om wél naar zo'n bijeenkomst toe te gaan, zich vreselijk teleurgesteld, en komen de volgende keer niet meer!

De afgelopen 20 jaar ben ik vakbondssecretaris geweest (nog steeds trouwens) en heb de belangstelling elke keer weer zien afnemen. De bestuurders zien dat ook, de vakbond weet het dus ook, en toch gaan we maar door op deze manier. Ik vind dat onbegrijpelijk.
En toch blijf ik actief binnen de bond, doe veel vakbondswerk, en ben actief hier op het forum. Ik ben er van overtuigd dat ik - en vele kaderleden met mij - een veel betere feeling met 'de achterban' heb als de vertegenwoordigers die nu in het najaarsoverleg dit "akkoord' er op deze manier door heen hebben gejaagd.

Iemand schreef vandaag hier op het forum dat je beter minder goed vertegenwoordigd kunt zijn, dan dat je helemaal niet vertegenwoordigd bent door een vakbond.

En daar ben ik het mee eens, en dat is ook de precies  de reden dat ik blijf don wat ik al jaren doe: (kritisch) lid blijven, én actief blijven..

Peter.

Peter van Eerden
-------------------------------------------------------------------------
Moderator www.fnvov.nl/forum
Kaderlid FNV Bondgenoten
Secretaris FNV CAB Connexxion Uithoorn
EX - Secretaris VC Connexxion Uithoorn (Gestopt op 31-08-2010)
Chauffeur, stalling Connexxion Uithoorn
--------------------------------------------------------------------------
Blog: spiegel van de Dag: http://blog.seniorennet.nl/svdd
Blog: http://peerden.blogspot.com/
Foto's: http://community.webshots.com/user/boffertje
rein
Grand Member

Het kennen van fouten is het begin van verbetering

« Antwoord #2 Gepost op: 8 Oktober 2008, 21:27:49 »

Een zeer trieste zaak weer.
Ik ben het helemaal met je eens Peter.

Ik ga me steeds meer een Don Quichot voelen.
Waar blijft onze inbreng?
Wat gebeurt er met die "10 % "achterstand.
Ik ga 9 november naar die bijeenkomst en ik hoop velen.

Laten we maar eens kijken of Janny nog wat voor ons kan doen.
Afgelopen jaar hebben we er toch ook nog een heel klein beetje bij kunnen sprokkelen.

Ik hoorde van de week een mooie kreet
"naïef optimistisch."

rein
swung23
Fist grade

Welkom bij FNVOV.NL/forum van FNV Bondgenoten!

« Antwoord #3 Gepost op: 8 Oktober 2008, 22:15:02 »

Oké oké ik ga overstag voor jullui die inderdaad altijd weer hun kennis en kunde ter beschikking stellen aan hun collega's, zoals ik ook vele jaren heb gedaan. Maar ik kan het niet meer opbrengen om steeds maar weer tegen die muur van het ondemocratisch geheel aan te botsen.

Ook ik zal op 9 november mijn best doen om aanwezig te zijn en zelfs, bij een tegenvallend verhaal, niet meteen mijn lidmaatschap aan de wilgen te hangen, met in mijn achterhoofd de les van mijn zeer gewaardeerde collega Moob, "dat je beter minder goed vertegenwoordigd kunt zijn, dan dat je helemaal niet vertegenwoordigd bent door een vakbond".

Maar ik hoop wel dat er velen van ons aanwezig zullen zijn op 9 november om daar nu eens duidelijk te maken dat het afgelopen moet zijn met het gesol met de leden.

MVG
Swung23
Met dank aan velen, waaronder Peter en Rein

Let me be that Don Quichot
MAXX
Grand Member

« Antwoord #4 Gepost op: 8 Oktober 2008, 22:48:09 »

Dat wordt dan wéér napraten Swung!  >:(

thejac
Good Member

« Antwoord #5 Gepost op: 9 Oktober 2008, 00:21:48 »

swung rien peter en overige forumleden  ik hoop dat jullie een harde stem laten horen op 9 november helaas kan ik zelf door vakantie niet komen dus beste forumleden jullie praten ook namens mij

hou de glimmende kant boven
redneck
Advanced Second grade
**

De vakbond weer voor de leden

« Antwoord #6 Gepost op: 9 Oktober 2008, 08:06:04 »

En zo lacht Jongerius weer in haar vuist(je). Had haar cursusleider toch gelijk, gewoon doen wat je wil.
Democratie? Dat is alleen voor de schijn. Jij bepaalt, de leden betalen. Inspraak? Een wijntje met Wientjes,
daar doe ik zaken mee. Wientjes steek jij de kaarsjes even aan. Bij de leden dooft hij vanzelf wel.
swung23
Fist grade

Welkom bij FNVOV.NL/forum van FNV Bondgenoten!

« Antwoord #7 Gepost op: 9 Oktober 2008, 10:42:18 »

Dat wordt dan wéér napraten Swung!  >:(

Ben er heel bang voor dat ik jou wéér gelijk moet geven, vandaar mijn cynisme.
 :k-2:

Let me be that Don Quichot
Moob
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 10 Oktober 2008, 21:21:22 »

Ik probeer ook te komen 9 november..
boos56
Gast
« Antwoord #9 Gepost op: 11 Oktober 2008, 10:54:50 »

Ik ook,maar of het enig zin heeft???? Het is toch allemaal al geregeld!! We worden gewoon weer genaaid!! Maar dat ben ik al zo vaak, dat voel ik niet meer!! Boos56 :k-2: :k-2: :k-2: :'( :'( "bs3:
Pagina's: [1] Omhoog Print 
 |  2. FNV Bondgenoten  |  9.5 - Najaarsoverleg  |  Topic: Najaarsoverleg: et poldermodel heeft zich opnieuw bewezen « vorige volgende »
Ga naar: