Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
10 September 2010, 13:24:10

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
70218 aantal berichten in 36946 topics door 396 geregistreerde leden
Nieuwste lid: pthart@9292
* Startpagina Help Inloggen Registreren
 |  2. FNV Bondgenoten  |  8.5 - CAO Besloten busvervoer  |  Topic: Hallo bond/werkgevers.....ik wil graag een betere CAO 0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Hallo bond/werkgevers.....ik wil graag een betere CAO  (gelezen 4856 keer)
superfred5
Advanced
*

Geslacht: Man

« Gepost op: 21 Februari 2008, 19:13:36 »

Hallo allemaal,

Verbaasd hoe weinig aktiviteit hier is.....vergeleken met het FNVOV forum. Blijkbaar zijn wij (lees touringcarchauffeurs) druk aan het werk. Ik had dit op het besloten vervoer forum geplaatst maar helaas nog helemaal geen reaktie dan maar op de vertrouwde FNVOV Forum van mijn oude BBA collega Peter van Eerden

Maar ik zou het mooi vinden als meer mensen hier lid worden en hun vragen stellen, ervaringen en informatie delen. Ik zit zelf met een flink aantal afvragingen en dingen oa CAO teksten waar ik geen bal van snap. En daarom ga ik maar een begin maken en me best doen om dit Forum te promoten bij collega's. Vooral nu de CAO onderhandelingen lopen is het belangrijk dat we van ons laten horen.

Mijn persoonlijke eisen voor een CAO zouden zijn.....

- Een goed basis salaris

- Toeslagen moeten ook verhoogd worden tijdens salaris verhogingen

- 5/6 regeling afschaffen waarom.....als ik 18 uur werk wil ik er ook 18 uitbetaald krijgen. Mijn werkgever berekend toch ook 18 uur aan de klant.

- diploma toeslag iemand die nog niet in loondienst is maakt veel onkosten om zijn rijbewijzen en diploma's te halen en dit mag naar mijn mening best beloond worden met een diploma toeslag

- De CAO teksten in een meer begrijpelijke taal schrijven....ik snap er af en toe geen f*ck van wat er nou staat en wat ik er uiteindelijk mee kan.

- Kosten lidmaatschap voor vakbond opnemen in het salaris van de chauffeur keuze welke moet natuurlijk vrij zijn.

- Betere bescherming door de vakbond van de indivuele werknemer indien hij denkt/vermoed dat hij door zijn werkgever benadeeld word.

- Werkgevers een boete opleggen indien zij geen deugelijke salaris administratie voeren vooral omtrend vrije dagen, verlof dagen tegoeden. Persoonlijk zou ik willen dat maandelijks een deel van de overuren direkt word uitbetaald. Boter bij de vis beleid. En niet in een vaag systeem terecht komt waaruit je later geen snars meer van snap.

- Medewerkers van Vakbonden jaarlijks alle toerbedrijven een bezoekje brengen en de werknemers op een laagdrempelige manier de mogelijkheid geven vragen te stellen een soort vragen uurtje.....mijn oproep naar de vakbonden is ook....kom uit je kantoor en laat zien aan de busbedrijven dat jullie de boel in de gaten houden. En niet dat iemand al zijn moed bij elkaar moet schappen om de stap te nemen naar jullie toe te gaan. Ik wil meer zien van mijn contributiegeld. Zorg maar dat het een deel van het keurmerk word dat bedrijven verplicht zijn jullie die mogelijkheid te geven.

- Ik snap persoonlijk niets van het hoofdstuk openbaar vervoer in onze CAO. Op dit moment rij ik diensten bij een OV bedrijf met hun bussen, dus uitgeleend door mijn werkgever. Op zicht geen probleem want tis goed werk en vast. Maar dan ben ik nieuwsgierig naar wat voor rechten en plichten heb ik dan.....van de volgende gingen snap ik niets.

wat zijn werkgelegenheidsdagen openbaar vervoer? Zijn dat werkdagen of vrije dagen.

men spreekt over 25 full time eenheden per jaar wat is dit? Ik draai meerdere dagen per week een dienst van 6.30 u. Is dit een full time eenheid?

- Een maximum aan gebroken diensten per week. bv 3 keer per week. Mocht een werkgever omdat het werk nu eenmaal zo is van je vragen meerdere gebroken diensten te doen dat de onderbrekingstoeslag fors hoger is.

voorbeeld:  smorgens lijnversterking en smiddagslijnversterking. Vaak is het niet lonend om naar huis te gaan. Dus je bent van smorgens tot savonds bezig. Maar je krijgt maar €12,89 onderbrekingstoeslag. Soms zitten er maar drie uur tussen. Ik vind een onderbreking pas een onderbreking moet zijn als deze 4 uur is. En als je dus 3 uur op de zaak ben deze uren gewoon doorbetaald moet krijgen.... daar tegen over staat zou je de chauffeurs in kunnen zetten op andere werkzaamheden.....bv onderhoud/schoonmaak bussen,administratief werk, manusje van alles etc.etc.  Garagediensten zijn bij toerbedrijven heel normaal en zal vast ook wel zo gebeuren.

- Reiskosten vergoeding......Besloten busvervoer kent alleen een reiskosten vergoeding als je op een andere standplaats moet werken als dat je zelf zit. Gezien de lage beloning voor dit beroep en de hoge onkosten die je moet maken om een auto te rijden, vind ik dat de bond er voor moet gaan dat medewerkers een reiskosten krijgt voor woon-werk verkeer. Als een werkgever belang bij een persoon heb om bij hem te laten werken moet hij er maar ook wat voor over hebben. Als ik in mijn omgeving ziet dat iemand 1400 euro verdiend maar wekelijks alleen al 70 euro kwijt is aan brandstofkosten dan denk ik ik is het de moeite dan wel om te werken. Ik stel zelf de zelfde regeling voor die het OV hanteert ik bedoel al zou je maar 100 euro erbij krijgen per maand scheelt dat alweer een hele hoop en komt de motivatie van de werknemer weer tegoed.

nou ik ben even flauw van al dat getyp. Dus ik zou zeggen geef eens uw reaktie.

En wat ik als laatste nog kwijt wil.....geef nooit je lidmaatschap want samen staan we sterk en kunnen we elke werkgever aan.

gegroet Superfred5

Johan Pesulima Touringcarchauffeur
rein
Grand Member

Geslacht: Man

Het kennen van fouten is het begin van verbetering

« Antwoord #1 Gepost op: 21 Februari 2008, 22:40:55 »

Johan, ik ben het helemaal met je eens.
alles wat je schrijft zijn reeele eisen.
Maar je zegt het zelf al, dit is niet echt de juiste plaats ervoor.

Mogelijk kunnen we straks samen wat actie voeren.
De vooruitzichten bij ons zijn ook niet best.

Succes in jullie strijd,

mvg rein
Pagina's: [1] Omhoog Print 
 |  2. FNV Bondgenoten  |  8.5 - CAO Besloten busvervoer  |  Topic: Hallo bond/werkgevers.....ik wil graag een betere CAO « vorige volgende »
Ga naar: